Boken til Lange flate baller-filmene

Forsiden og omslaget til lange flate baller-boka.

 

Filmproduksjonsboken for Lange flate baller-filmene. Harald Swartz var oppdragsgiver av boken, regissør og produsent av filmene

Bokomslagets utseende beskriver hvor omfattende en filmproduksjon er – helt ned på skissestadie og man får en følelse allerede ved å se dette omslaget hvor mye jobb som ligger bak. Mange ideér og løsninger skal tegnes, justeres i forhold til hverandre og stemningen med lyssetting i hvert bilde skal tegnes og utprøves i praksis før det skal filmes.
Jeg lærte selv mye om filmproduksjon ved å være med på å lage boken. Mitt syn på film ble en helt annen etter dette.

Vi satt lange dager og mange timer for å planlegge bokas lay-out, oppbygging og typografi. Utallige bilder måtte velges ut, for alt skulle inn der hvor det hørte hjemme. Lange flate baller-gutta sitt totalt ujålete uttrykk fikk sin plass i boka med litt kaffesøl og plasseringer på kryss og tvers uten at det bryter med en tiltalende og lesevennlig lay-out.

Mengder av bilder gjorde til at vi valgte å legge mange av dem i et negativfelt på toppen av siden. Pagina (sidetall) bla lagt på en rød utgående sladd og fonten (skrifttypen) ble valgt med omhu, som sto til filmbransjens uttrykk.

Mange store utfallende bilder skaper både ro og et stilig look mot de urolige elementene i boka. Et virkelig morsomt prosjekt dette!

langeflatemedvirkende
Kolofonsiden inneholder bokas medvirkende fra A til Å – de som har vært med å produsere boken. Idéen til denne siden spiller på lag med logoen til Zwart Arbeid, som her blir brukt som illustrasjon. Den hvite teksten kommer også tydelig frem i oppsettet på svart fellt i venstrekant.

 

langeflate.autografer
En av bokas første sider; tittelside med illustrasjoner av de medvirkende gutta fra Edgars garasje. På boklanseringen i Fredrikstad fikk jeg autografene til Harald Swartz og en av ”Lange flate baller”-gutta i boka mi. Koselig med en liten takkehilsen for arbeidet fra Harald Swartz.

 

Lange sitater skulle inn på mange av sidene. Disse måtte komme godt frem, men samtidig ikke stjele for mye oppmerksomhet. Sitater er med på å skape variasjon i lesningen og trekke leserens oppmerksomheten mot de viktige fakta boken inneholder. Nederst til høyre ser vi pagina i rød utgående sladd. En effekt som gjenspeiler en del utgående bilder.

 

Boken inneholdt også mange strektegninger og notislapper ved siden av veldig mye bilder, så her gjaldt det å unngå rot i systematikken.  En lang filmrull med bilder er en god løsning om mye bilder skal inn.

 

På dette oppslaget ser vi at Harald Zwartz gikk i klasse med en av skuespillerne i filmen Petter Jørgensen. Vi fikk en artig idé om å skaffe klassebilde fra den gangen.

 

 

langeflatemednegbilder
Slike notislapper fikk vi enkelte illustrasjoner i boka. Dette er en huskelapp Harald Swartz har laget i løpet av filmregisseringen. Slike illustrasjoner gjør seg best litt henslengt plassert.

 

Her har vi idéen med kaffesølet i sammenheng med bilder fra Edgars garasje for å understreke gutta i verkstedets miljø blandt olje og selvfølgelig deres røffe og ujålete stil.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>